Když se řekne TESLA

Pod názvem Tesla se každému vybaví nějaká elektronická součástka či kompletní výrobek, hlavně za doby komunismu. Pokud jde o běžný život, vyráběli podniky Tesla kde co, od vysavačů přes hudební techniku a televizi až po žárovku, kterou někteří máme ještě v lustru. Nápis Tesla vévodil ale i na méně běžných věcech jako radiolokátory či (spolu s Elektrosignálem) kompletní letištní osvětlovací systémy. V tomto článku se můžeme seznámit se vším, co nese jméno - název - TESLA. A nemyslete si, že je to jen jméno vynálezce či bývalého národního podniku...

V tomto článku bych rád heslovitě (jinou formou to snad ani z důvodu místa nelze) vypsal všechno možné, co má s názvem Tesla co do činění. Z mnoha důvodů nelze však vypsat kompletně všechna fakta. Informace chybí ať už z důvodu dlouhé doby, kdy se prostě nedochovaly, nebo proto, že lidé, kteří by to snad vědět mohli, již nežijí.

I. Československý (později český a slovenský) podnik TESLA - Jak jsem již v úvodu naznačil, podniky Tesla měly monopol na veškerou výrobu elektronických zařízení, přístrojů, součástek a mnoho dalšího. Pod názvem Tesla začal podnik působit od roku 1946 [1], kdy zestátnil a spojil několik firem, např. podnik Elektra, který od roku 1932 do roku 1945 byl součástní koncernu Philips. Zajímavostí je samotný název Tesla, který vlastně znamená TEchnika SLAboproudá a s vynálezcem Nikolou Teslou tak nemá nic společného, protože podniky nesmí být pojmenovávány podle slavných osob, pokud nejsou přímými pokračovateli podniků založenými těmito osobami [2]. Podniky Tesla byly zastoupeny jak na české, tak slovenské půdě. Z našeho sběratelského (žárovko/výbojkového) pohledu je pro nás nejdůležitější podnik v Holešovicích (závod 1). Světelné zdroje se vyráběly nejen v Holešovicích, ale také v podniku Ústí nad Labem (závod 2). Později i v Králíkách (závod 4), Lenešicích (závod 6), Brně (závod 3), na Slovensku v podniku Nové Zámky (závod 7) a v Moldavě nad Bodvou (závod 8).

Ia. Tesla Holešovice - Byla založena k 26.červenci 1949 a první žárovky se začaly vyrábět již od 1.ledna 1950. Od konce 40.let se začala připravovat výroba zářivek v závodě Jablonec, později přešla do Holešovic. První rtuťové výbojky se dostaly do regulérní výroby v roce 1960, přičemž jako zdroj pro veřejné osvětlení se používaly hned od roku 1960. První typy se označovali jako RVL a poznáte je tak, že mají razítko ještě na patici. Razítko na baňce se objevilo až po roce 1962. Pokud jde o žárovky, tak ty se vyráběly v Holešovicích ve všech možných wattáží a volty si mohl konečný zákazník i zvolit sám, ale žárovky na nestandardní napětí se dělaly v závodě Ústí nad Labem - kromě běžných na 120, 220, 225, 230, 240V se vyráběly i žárovky na jiná napětí - 48, 60, 150, 330, 660V atd. V Ústí se vyráběly nízkovoltové žárovky, doutnavky, žárovky pro signalizaci a vozidla, projekční žárovky a podobné speciály. V závodě Lenešice se vyráběly žárovky pro letectví, vlákna, argonové výbojky UFO a zejména v poslední době repliky historických žárovek, které putovaly až do USA. V závodě 3 v brně se vyráběly halogenové žárovky nízkovoltové, autožárovky všech typů, nakonec i trubicové halogeny a halogenové infražárovky pro vyhřívání a kopírování. Od konce roku 1989 se vývoj světelných zdrojů utlumoval, až se v roce 1993 prakticky zastavil. Ke konci 90.let se z Tesly Holešovice stal Teslamp Holešovice, který zanikl vymazáním z rejstříku firem.

Na vlastní kůži - jakožto sběratel, který upřednostňuje výrobky z Tesly, si mohu udělat vlastní osobní názor na věc. Již od prvních kousků, které jsem dostal do sbírky (Tesla RVI 2kW, RVL 400 atd.) jsem tak nějak tušil, že právě tato značka bude to hlavní, co chci sbírat. Razítko s charakteristickým znakem a stylem písma mě upoutalo ze všeho nejvíc. Vyskládané rtutě či sodíky vedle sebe se stejným, avšak při detailním pohledu přeci jen rozdílným (a tím nemyslím jen malé číslo označující přibližné datum výroby) razítkem na regálu na mě velice moc zapůsobilo. Dva, tři kusy nic neznamenají, ale 11 výbojek vedle sebe, to vypadá hned jinak. Kromě razítka to má pro mě i jiné významy. Jde o naše československé výrobky, jsou nejlépe dostupné (hlavně ve skladech fabrik atd), máme k nim slušnou dokumentaci a pokusit se nasbírat všechny typy je rozhodně větší zábava než sbírat dnešní těžkou čínu Philips atd. Vždyť si jen vzpomeňte na vaši první RVL, RVC, SHC, RVI...to s Osramem či Narvou nezažijete :)

Řada výbojek Tesla

Obr.1.Řada výbojek Tesla, seřezených podle typu (rtuť, sodík) a podle let (resp. podle malého čísla na razítku).

Řada výbojek Tesla RVLX

Obr.2.Řada výbojek Tesla RVLX, seřezených podle wattáže, tzn. 50, 80, 125, 250, 400 a 1000W.

Ib. Tesla Pardubice - Historie Pardubické pobočky n.p.Tesla se píše od roku 1951. Buduje se zde vývojová základna civilní a vojenské radiolokace [1]. První přehledové radiolokátory slouží na letištích již od druhé poloviny 50 let. V 60 a hlavně 70 letech se vyvíjejí také úspěšné přesné přibližovací radiolokátory, které slouží nejen u nás, ale také v zahraničí - Německo a státy bývalého Sovětského svazu. Od poloviny sedmdesátých let až do konce let osmdesátých opustili výrobu Pardubické Tesly nejvýkonější radiolokátory své doby. Měli vylepšené ovládání, zdokonalenou mechaniku a především vynikající vlastnosti pro použití v těžkém terénu a v extrémních klimatických podmínkách, čímž byli předurčeny pro vývoz do Sovětského svazu (do končin, kde panují teploty okolo -40°C se silným větrem atd.), kde slouží dodnes prakticky s minimální inovací (pokud se Teslácké radary vůbec inovují, tak jde hlavně o software než o mechanické části). Pardubické výrobky se testovali na letištích po celém území Československa. Hlavně pak v Kunovicích, kde se také montovali anténní díly. V 90 letech se pak Pardubická tesla začala rozdělovat na více podniků. O výrobu nejen radiolokační techniky se dnes dělí Ramet, ERA, ELDIS, T-CZ, ALES atd. Veřejnost zná Teslu Pardubice hlavně v souvislosti s radiotechnickými pátrači TAMARA a VĚRA, které dokáží identifikovat různé cíle (a jak se v tisku často mylně dovídáme i "neviditelné letouny") aniž by byli sami detekovány [5].

Na vlastní kůži - o teslácké radary jsem se začal zajímat vlastně náhodou. Když nám zavřeli a později zbourali letiště v Holešově, snažil jsem se dohledat všechny původní materiály a fotografie atd. Na některých snímcích jsem našel i radary s nápisem Tesla. Abych vůbec zjistil o co jde, musel jsem vyhledat i všeobecné informace o této technice. A tak to vlastně začalo. A jako u všeho, i zde po určité době zjistíte, že informací je velice málo a že ani mocný internet nedokáže zázraky. Proto jsem se spojil s lidmi, co radary vyvíjejí (vyvíjeli) a co na nich přímo pracovali. Navštívil jsem také některá letiště, kde radary Tesla dodnes pracují. Učil jsem se a získával střípky informací kousek po kousku. Dnes díky tomu vím, jaké typy radarů vůbec existují, které zůstali pouze v podobě prototypů, kde který radar byl, které z nich se testovali u nás v Holešově na letišti apod. Více o našich Tesla radarech - Československá radiolokační technika.

S radarem RP-4A

Obr.3.Přesný přistávací radiolokátor Tesla RP-4A (mobilní vojenská verze) na letišti v Kunovicích. V pozadí firma Ramet, která částečně převzala po Tesle Pardubice výrobu a servis letištních radiolokátorů.

Radar v Brně

Obr.4.Přehledový radiolokátor Tesla RL-64 (modernizovaný na RL-64N) na letišti Tuřany v Brně. Na anténě býval kdysi nápis Tesla, dnes BRNO.

Ic. Rozdělení ostatních podniků Tesla - (popis historie a produkty najde čtenář na [1] a [3]): Tesla Blatná, Tesla Bratislava, Tesla Brno, Tesla Hloubětín, Tesla Jihlava, Tesla Karlín, Tesla Kolín, Tesla Králíky, Tesla Lanškroun, Tesla Liberec, Tesla Liptovský Hrádok , Tesla Litovel, Tesla Orava, Tesla Piešťany, Tesla Rožnov, Tesla Strašnice, Tesla Stropkov, Tesla Třinec, Tesla Valašské Meziříčí, Tesla Vrchlabí, Tesla Vršovice.

II. Nikola TESLA - Jak již jsme si řekli, náš podnik Tesla nemá nic společného s vynálezcem N.Teslou. Ale titulek článku je jasný a proto si můžete přečíst základní fakta i o tomto známém vynálezci a možná zjistíte, že tak trochu se žárovkami a zářivkami něco společného má. Nikola Tesla se narodil 10.7.1856 v Srbsku a již od školního věku projevoval technické nadání. V hodinách fyziky se prakticky nudil a v myšlenkách měl promyšlené zlepšováky na všechny vynálezy té doby. Ve věku 28 let odjel do Ameriky, do New Yorku kde se nechal zaměstnat u T.Edisona. Tesla brzy zjistil, že používání stejnosměrného proudu nemá budoucnost a své vynálezy začal konstruovat na proud střídavý. To se samozřejmě nelíbilo Edisonovi, který úspěšně prodával své výrobky na stejnosměrný proud a rozhodně nechtěl měnit zajeté koleje. Brzy se proto rozešli a Tesla přemýšlel, co bude dál podnikat. Nemusel ale dlouho čekat, protože mu práci, resp.spolupráci, nabídl další velký vynálezce a bohatý průmyslník - George Westinghouse. Teslovy nápady jej velmi zaujali a díky nim také mohl například dvakrát levněji osvětlit a eletrifikovat veletrh v Chicagu roku 1893, což by Edison se svým stejnosměrným proudem nedokázal. I když Edison založil nadnárodní monopol General Electric (který nakonec sám pohltil všechny Edisonovy podniky), bylo již pozdě. Po ukončení veletrhu, kde se najednou rozsvítilo 100 000 žárovek, bylo 80% prodaných elektrických zařízení střídavých. Tesla měl radost z prosazení střídavého proudu, ale nelíbil se mu pohled na kilometry drátů a vedení, které prošpikovalo celá města a krajinu. Začal proto více pracovat na možnosti přenosu energie bez vodičů. Dnes víme, že jeho největším úspěchem bylo rozsvícení žárovky na vzdálenost několika mil. K tomu všemu potřeboval přes 20 metrů vysokou dřevěnou věž, nad ní ještě vztyčený kovový stožár podpírající ve výšce asi 60 metrů velkou měděnou kouli. Uvnitř budovy pak technici sestrojovali obří Teslovu cívku, která měla energii ze vzduchu posílat do země. Tesla měl ale jednu velmi špatnou vlastnost, a to, že nedodělal věci do konce. Jakmile zjistil, že jím vynalezená věc funguje, ztratil o ni zájem a už vůbec se neobtěžoval ji např.nechat patentovat a tak mu uniklo několik příležitostí vydělat si velké peníze (viz.Nobelova cena za vývoj rádia, kterou dostal Ital Marconi, i když Tesla dávno před ním úspěšně uskutečnil rádiové spojení). Tesla si to nakonec uvědomil, ale bylo pozdě. Jeho nepatentované vynálezy a zlepšováky využili jiní, kteří je urychleně nechali zapsat na své jméno, i když je vlastně ani nezlepšili, jen předělali a vydávali za své. Kromě psychických problémů (a starostí o finanční stránku) Teslu zlomili četné zdravotní problémy. Ke konci života bydlel po hotelích a většinu dne trávil v parcích, kde krmil holuby. Poraněné ptáky také sebou nosil do hotelu, kde se o ně staral. N.Tesla zemřel 7.ledna 1943 v hotelu New Yorker. Tehdy vytvořená FBI zabavila většinu jeho dokumentace a plánů.

IIa. Největší úspěchy N.Tesly - prosazení střídavého proudu; vynález střídavého indukčního motoru; vylepšení různých generátorů; vynález Teslova transformátoru (viz.dále); konstrukce Teslovy turbíny.

IIb. TESLA (T) - Jednotka magnetické indukce pojmenovaná po Nikola Teslovi. Magnetická indukce je fyzikální veličina, která vyjadřuje silové účinky magnetického pole na částice s nábojem nebo magnetickým dipólovým momentem.

IIc. Teslův transformátor - Zařízení, které vymyslel Nikola Tesla. Jeho smyslem mělo být přenášet elektřinu bezdrátově na velké vzdálenosti [4]. V podstatě jde o přístroj na výrobu vysokofrekvenčního vysokého napětí. Existuje několik typů, jejichž přehled čtenář najde na internetu pod názvem "tesla coil". Viz například [2].

Na vlastní kůži - poprvé jsem se s "teslákem" setkal na setkání sběratelů v Holešově. Je to velice zajímavá věc, díky které lze rozsvíit vše, co je plněno nějakým plynem, jako jsou zářivky, výbojky, úsporky atd. Kdo byl v Holešově na setkání, tak to moc dobře ví. Teslák se "nepoužívá" na vakuované zdroje jako sodíkové výbojky a žárovky, které by vydávali RTG záření a to není zrovna nejzdravší. Čím větší a výkonější transformátor postavíte, tím na větší vzdálenost rozsvítíte zářivku.

Teslák v akci

Obr.5.Teslův transformátor typ VTTC, který mi postavil J.Martiš. Po nažhavení elektronky PL509 je možno obdivovat krásu jisker (napětí na vrcholu vybíjecího hrotu je 50 000 V) a když máte náladu, můžete si "rozsvítit" nějakou tu zářivku.

Detail na jiskry

Obr.6.Detail na jiskry při zapnutém transformátoru. Fotit se doporučuje z uctivé vzdálenosti.

III. TESLA Motors, Inc. - Je privátní společnost ze Silicon Valley, která navrhuje a vyrábí elektromobily [2]. V polovině roku 2009, Tesla vyráběla cca 25 elektromobilů týdně. Tesla Motors je pojmenována po elektro-inženýrovi a fyzikovi Nikola Teslovi a navazuje tak vlastně na Tesla Electric Company, kterou založil sám Tesla a v níž chtěl mimo jiné také vyrábět elektromobily [4]. Tesla Roadster je prvním modelem automobilky. Tento model využívá Li-ion baterie a automobil má dojezd cca 200 mil (cca 320 km) na plné nabití. Tento základní model elektromobilu má zrychlení z 0 na 97 km/h za 3,9 sekundy. K září 2009 firma dodala více než 700 Roadsterů svým zákazníkům v USA, Anglii, Švýcarsku, Francii, Německu, Dánsku, Norsku, Monaku, Rakousku, Španělsku, Švédsku a na Islandu.

Zdroje informací:

[1] – Webové stránky „tesla.cz“

[2] – Webové stránky „wikipedia.org“

[3] – Webové stránky „tesla.czweb.org“

[4] – Marc J.Seifer - Nikola Tesla - nakl.Triton, 2007

[5] - J.Hofman, J.Bauer - Tajemství radiotechnického pátrače Tamara - nST, 2003

[6] - Webové stránky o Československé radiolokační technice.

zpět