Rozloučení s trafostanicí

Když byl v roce 2009 ukončen provoz na letišti LKHO, bylo jasné, že staré stavby musí ustoupit novým. Pokrok se nezastaví. První demolici hangárů a okolních budov jsem prošvihl, ale další objekty letiště jsem již dokumentoval. Mezi posledními na ploše bývalého letiště zůstala administrativní budova, staronová vrátnice a právě trafostanice. Datum jejího postavení asi už nezjistím. Každopádně tu je od první poloviny 60.let. V letech 40. a 50. na jejím místě vedlo běžné vedení, tedy sloupy ukončené trafem, což samozřejmě později nemohlo vyhovovat pro prostory letiště. Trafo na sloupu nahradila budova trafačky. A co na ní bylo tak zajímavé, že o ní píši celý článek? To si musíte již přečíst sami...

Trafačka byla vystavěna z důvodu zajišťování elektřiny pro areál letiště. Jak vidíte sami na fotkách níže, byla vybavena - připravena - na mnohem větší nároky. Letiště mělo být nejspíše mnohem větší, ale to se dostáváme až do doby Baťi, který plánoval také spojit Holešov a Zlín trolejbusy. Podobně jako ostatní budovy na letišti, i trafačka tvořila známé panorama v tomto konci města.

Tato trafo stanice byla, alespoň tedy pro mě, velmi důležitá. Souvisí s ní několik podstatných milníků v mém sbírání světelných zdrojů i jiných věcí. Úplně poprvé jsem trafačku zaregistroval asi roku 2006, když jsem na letišti navštívil meteo-stanici. Ovšem první velkou roli v mém sbírání si trafačka zahrála někdy v létě 2009, když jsem se ptal na světelné zdroje na letišti. Byl jsem uveden do jejího interiéru, abych si vybral z několika krabic výbojek. Tehdy jsem také zajistil několik kusů světel ze světelného systému MLOK pro městské muzeum a svoji sbírku. Nakonec jsem byl v trafačce několikrát, až jsem z ní vybral většinu výbojek a žárovek. Dvě návštěvy jsem uspořádal také s kolegy sběrateli, aby si i oni doplnili svoje sbírky (izolátory, bleskojistky...). Jelikož pracuji nedaleko, důležitým dnem bylo i přepojování vedení ze staré do nové trafo stanice a nám proto nešla elektrika. Tím byl také osud trafačky zpečetěn, jelikož se nepočítalo s jejím dalším případným využitím. To se již psal duben 2011. Poslední návštěvu a poslední záchranu několika málo věcí jsem provedl v červenci tohoto roku. Pak již byl objekt s nejbližším okolím uzavřen z důvodu chystané demolice. Definitivní konec pak přišel dne 30. srpna 2011, kdy se těžká technika zakousla do přední části stavby.

A tak nezbývá než poděkovat všem, co v trafačce uskladnili za ta léta hromady, na první pohled snad nepotřebných, ale pro nás sběratele tak vzácných věcí. A nebylo toho málo. Výbojky jako Tesla RVL 125, RVL 400, RVL 1000, RVLB 400 a blíže neurčené množstvý SHC, RVLX apod. V prostorách sklepa se našla také zachovaná svítidla z přistávací dráhy, která jsou již mezi sběrateli a dokonce v muzeu. Svůj nový domov u sběratelstva našli i izolátory či bleskojistky (prakticky nikdy nevyužité), varovné cedule, neonová trafa a další harampádí. Ti, kdož semnou trafačku navštívili, ví jaká byla. Prostorná, plná tmavých koutů a různých podivuhodných předmětů, zařízení, strojů a součástek (drátetečků a mechanimezéčků). A já jí na památku věnuji tento článek.

Trafačka v létě

Obr.1.Budova trafo stanice na LKHO. Všude ještě mír a klid, i když se už psalo léto 2011.

Letecký provoz nad trafačkou

Obr.2.Trafostanice zajišťovala provoz pro celé letiště. Přelet bojového vrtulníku patří již k nostalgii.

Trafačka v noci

Obr.3.Pod hvězdnatou oblohou, osvětlena nedalekou rtuťkou. Červenec 2011.

Interiér - rozvody a jističe

Obr.4.Záběr z interiéru v říjnu 2009, rozvody a jističe, tehdy ještě pod proudem.

Interiér z boku

Obr.5.Pohled do postranní části s kójemi pro trafa. Říjen 2009.

Interiér sklep

Obr.6.Podobný záběr, tentokráte ze sklepení, kde většina kójí byla prázdná. Asi se počítalo s rozvojem letiště. Foto z července 2011 při poslední návštěvě.

Big switch

Obr.7.Velký přepínač aneb big switch v akci.

Měsíc nad trafačkou

Obr.8.Velký rudý Měsíc vycházející nad trafačkou nevěstí nic dobrého. Květen 2011.

Instalace nové trafo stanice

Obr.9.Co to ten obří jeřáb nese? Novou trafo stanici! 5. dubna 2011.

Nová trafo stanice

Obr.10.Malý domek nové trafačky.

První zákus

Obr.11.A je to tady, první zakousnutí bagru do trafačky - 30.srpna 2011.

Demolice pokračuje

Obr.12.Chřtán bagru drtí další a další části trafačky - 31.srpna 2011.

Demolice večer

Obr.13.Pohled na polo zdemolovanou trafačku z jiné strany - večer 31.srpna 2011.

Poslední tvrz

Obr.14.Ventilační šachty jako nejvyšší bod trafačky zůstávají nakonec - 1.září 2011.

Suť

Obr.15.Dílo dokonáno - 3.září 2011.

In memory

Obr.16.Na věčnou památku trafačky z LKHO.

zpět