Vernisáž výstavy Budiž světlo!

Když se před rokem vymýšlelo, kde by mohla být další Lamppárty, napadlo mě, uspořádat ji na Holešovském zámku. Jenže to bych musel zaplatit náklady za využití prostor. Později jsem toto řešil s vedoucím muzea a on dostal nápad udělat výstavu, jejíž součástí by byla naše Lamppárty. My bychom měli volný prostor zdarma a za to vystavíme naše svítidla. Nápad se velmi rychle ujal a z malé výstavky "někde v koutě" vznikl zajímavý projekt velké výstavy, která zabere tři sály v prvním patře zámku. Také délka výstavy květen - září podpořila tento zajímavý nápad.

O průběhu samotné Lamppárty byl již napsán samostatný článek. Zde bych se chtěl tedy zaměřit přímo na průběh chystání výstavy a následné slavnostní otevření - vernisáž. Ještě před naší výstavou byla na zámku výstava leteckých modelů, které jsem se také tak trochu zůčastnil, takže jsem si mohl prohlédnou sály i jak taková akce probíhá. Zavěšená letadla ze stropu dávala přibližnou představu toho, jak to bude vypadat, až zde budou zavěšená svítidla - kufr, velbloud či převracečka. Také různé bílé kvádry a krychle, na kterých stála letadla, se budou velmi hodit při vystavování svítidel. Po ukončení letecké výstavy nastal čas příprav pro tu naši.

15. května - vození, nošení

První den se dá nazvat navážecím, jelikož jsme nedělali nic jiného. Z našeho sklepa na zámek, ze zámku do našeho sklepa, občas ze zámku ke Slávkovi domů a tak stále dokola. Svítidla se ze sklepa vozila přímo k zámku, kde jsme je tahali do prvního patra - s pomocí výtahu, který jsme naládovali a vyslali nahoru. Kromě lamp VO jsme dotáhli také macka v podobě reflektoru na RVI 2000 W. Ten měl sloužit jako upoutávka na výstavu, ale později bylo rozhodnuto o jeho zařazení mezi ostatní exponáty. Velmi nás překvapilo, že se místní holky z řad uklízeček zapojily do čištění svítidel a některá prokoukla tak, že je sám majitel nepoznal. Ve finále jsme otestovali nosnost lanka, na které jsme přivázali závěsnou převracejdu a nechali ji točit se aby se sama ustálila. Unavení jsme po té dojeli domů. První várka byla navozena.

16. května - další vození, nošení a první instalace

Nastal druhý den neustálého kmitání mezi sklepem a zámkem. K tomu všemu se přidal i Michal a navozil na zámek svá svítidla na kšeft. První sál se začal hezky plnit. Prostor také vyplnila instalace dvou svítících lamp - kužele a sadovky. A zámecké holky drhnuly a drhnuly, aby svítidla byla skoro jako nová. Mě nezbývalo než čekat až se konečně sestaví vitríny pro světelné zdroje.

17. května - předoficiální den Lamppárty

Je pátek a na zámku je již většina svítidel a věcí na výstavu. Do všeobecného chaosu přijíždějí první účastníci Lamppárty, Petr se svými óčky, Drahoš s plným autem věcí a také kluci ze Slovenska. Na krátkou návštěvu se také dostavil Jarda Kutil Štěpánek, který však z důvodu školy musel brzy odejít. Kromě zaběhnutéto systému tahání lamp a čištění se také začlo s první možnou podobou instalace výstavy. Svítící lampy - kužel, sadovka a dvojkostka stály na svém místě a muselo se vymyslet, kam dát ostatní nesvítící lampy. Vrchní vedoucí výstav V. Brázdil vymýšlel, měnil, doplňoval tak dlouho, dokud nebylo svítidlo natočeno podle jeho představ. Já se konečně dočkal kompletních vitrín a mohl jsem se věnovat světelným zdrojům. K mé radosti se ke mě přidal také pan Dvořáček, který zde prezentoval S-LAMP jakožto pokračovatele Tesly s výrobou speciálních halogenidových výbojek. Sice jsem musel makat, ale přesto jsem se dozvěděl plno zajímavých věcí, například to, že Tovos (kterým přejmenovali Teslu na krátko mezi roky 69 - 70) znamená Továrna na osvětlování a také že S-LAMP není jen výkřik do tmy, ale znamená to Speciální Lampy. A také když si nahlas řeknete "es lamp" slyšíte tam trochu to "tesla" :-) Ve finále jsme se všichni rozloučili a první účastníci odjeli ke Slávkovi strávit první noc.

18. května - začátek Lamppárty

Jak probíhala sobota víte již z článku o Lamppárty. Pokud jde o přípravu výstavy, tak bych znova chtěl poděkovat všem lampařům, že přidali ruku k dílu aby se výstava dostala alespoň do nějaké podoby. Také mě mrzí, že některé aktivity naplánované na Lamppárty nevyšly, ale myslím si, že i tak bylo o zábavu postaráno. Následující den, tedy v neděli, jak všichni víme nebylo možné vrátit se na zámek. Až v pondělí, které jsem ale já strávil v práci, se na zámek dostal Slávek a spolu s Michalem dokončovali detaily výstavy.

21. května - vernisáž výstavy Budiž světlo!

Když jsem ráno tohoto úterního dne přišel domů z práce, začal jsem si pomalu uvědomovat, že to, na co se těším celý rok je tu. Z části je to již za náma, jelikož Lamppárty je již minulostí, ale ohledně výstavy mě to nejdůležitější teprve čeká. První plán byl, že kolem 10 - 11. hodiny pojedeme se Slávkem na zámek, ale nakonec se jelo až po obědě. Proto jsem se zbylé hodiny rozhodl strávit v posteli a dospat tu příšernou noc na ledově kamenné podlaze hvězdárny. Jenže sotva člověk zavřel oči, už ho tahali z postele ven, protože se muselo jet na zámek. Dvě hodiny utekly jako nic a já se postupně probíral. Když si mozek uvědomil kde je a co se děje, jaly se ruce hledat vhodné oblečení. Myslím že nové rifle a nová černá košile nic nezkazí a proto byl výběr jednoduchý. Ještě (marný) pokus o učesání těch zbytků drátů na lebce, co kdysi hodně dávno bývaly vlasy a mohlo se jet.

Na zámku nás uvítal všeobecný zmatek. Chodilo se tam a zpět - většinou z prázdného do pustého, ale přeci jen výstava měla již lepší podobu. Popisky už byly u většiny svítidel i světelných zdrojů a tiskly se poslední, které se po té také lepily na podstavce. Také zbývalo dořešit moje vitríny se světelnými zdroji. Na jednu almaru totiž nepasovalo sklo a ve druhé zase chyběl popisek. Takže se šlo do druhého patra a hledalo se sklo. Až se našlo, tak se samozřejmě podařilo křápnout. Nicméně dobrá psovi mucha se říká. Také jsem se dočkal vytisknutého popisku k žárovkám s wattáží 100 - 5000 W. Následovala popiska k nejstarší žárovce výstavy, čert ví jaké značky, ale je to uhlíkovka. A čas plynul, utekla 15. hodina i 16. hodina a nadešel čas začátku vernisáže.

Nejprve přišla jistá hudební skupina, která trochu hledala kde by se usádlila, ale nakonec se našel hezký plácek. Pak došlo poskrovnu lidí, ale přeci jen něco přišlo. Největším problémem je podle mě absence plakátů po městě. Nicméně se ukázali jak přátelé, tak zcela náhodní diváci, ale došel i místostarosta. Kapela dohrála song a přišla chvíle proslovů. První se slova ujal vedoucí MKS Holešov, který všechny přivítal, pronesl něco o zámku a muzeu a na chvilku předal slovo místostarostovi. Ten také přidal něco k zámku a k výstavě a vrátil slovo řediteli. No a konečně došlo i na můj proslov. Neřečnil jsem nikterak dlouho, spíše jsem všem na úvod řekl, že jde o mimořádnou a jedinečnou výstavu, doposud nevídanou v takovém formátu. Přidal jsem něco o historii sběratelů, o našem setkání a také jsem se uvedl jako sběratel světelných zdrojů (to pro případ, že by se našel někdo, kdo by donesl něco zajímavého z domu...). Pak jsem konečně předal slovo vedle stojícímu Slávkovi. Slávek taktéž nehovořil dlouho, řekl něco o svítidlech, o nejstarších a nejzajímavějších kouscích a pozval všechny na prohlídku exponátů. Lidé zatleskali a započal volný program doprovázený hudbou a menším občerstvením, které roznášely hezké slečny (ne, holky v tangách se nekonaly). Já okusil koláčky a džus. Ostatní jídlo či pití v sobě obsahovalo buď maso nebo alkohol a já obojí nemusím.

Během obcházení sálem jsem byl dotázán na kvalitu LEDek. Vysvětlil jsem dotyčnému, že všechno, jen ne LEDky, kor do veřejného osvětlení. Narazil jsem však a odpor v podobě argumentů ekologie a dlouhé výdrže svícení. Na to jsem pokrčil rameny a odešel pryč. Vernisáže se zůčastnil také majitel místní firmy na opravu veřejného osvětlení a pochvaloval si vystavené kousky, na které rád vzpomínal. Podiskutovali jsme o některých svítidlech, co jsou ještě v Holešově a okolí a domluvili se na bližší spolupráci až se něco bude sundávat. Pak se lidé postupně vytráceli, až jsme zbyli v sále jen my tři - já, Slávek a Michal. Takže poslední kontrola exponátů a hurá domů. Nohy mě bolí ještě při psaní tohoto článku. Vernisáž je také za náma. Nezbývá než doufat v dobrou reklamu pro výstavu a popřát jí mnoho návštěvníků.

vernisáž budiž světlo

Střed celé výstavy, vitrínky se sbírkou světelných zdrojů Richarda Dvořáka hezky osvětluje dvojkostka.

Svítící kužel a lavička - největší atrakce výstavy :-D

Návštěvníci uvidí sadovku jak svítit, tak její vnitřnosti.

vernisáž budiž světlo

Velbloudi a kufry, ale i nějaká ta moderna.

Průchozí místnost s malou výstavkou světelných zdrojů - zde RVC a halogenidky.

A zde rtuťové výbojky RVL, RVLX a RVU.

vernisáž budiž světlo

Samostatná vitrínka pro výbojky firmy S-LAMP.

Vstupní místnost a plno zajímavých exponátů, např. svítící neonové návěstidlo.

Richardovy stožáry s izolátory a kamenicemi jsou opravdu super prácička! Samozřejmě i jeho sbírka zářivek.

Slávek v obležení hostů.

Někoho zajímali i doutníky.

Davy sice nepřišli, ale pár lidí se ukázalo...

vernisáž budiž světlo

A poslední foto na lavičce :)